Influenceris, freelanceris - kaip išvengti grėsmių?

10/26/20233 min read

Dažnai scrollindamas (slinkdamas) per socialinius tinklus susiduri su reklama, net nesusimąstydamas, kad tai reklama. Susidomėjęs automatiškai paspaudi nuorodą - tu jau internetinėje parduotuvėje, kurioje, susigundęs vienu ar kitu daiktu, krauni jį į krepšelį ir, žiūrėk, jau lauki savo siuntinio.

Tai lemia, jog vis daugiau verslų suka (arba jau pasuko) link interneto ir socialinių medijų: atsidaro vis daugiau internetinių parduotuvių, prekės ir paslaugos yra reklamuojamos socialiniuose tinkluose, ieškoma vis daugiau būdų, kaip pasiekti vartotoją.

Verslas, siekdamas šių tikslų, kreipiasi į influencerius (nuomonės formuotojus) ir freelancerius (IT specialistus, reklamos specialistus, dizainerius, fotografus ir kt.), o pastarieji atlieka vienkartines užduotis arba projektus - kuria reklamą arba reklamuoja produktą ar paslaugą, sukuria internetinę parduotuvę ir pan.

Atsižvelgiant į tai, jog dažnu atveju, toks bendradarbiavimas yra vienkartinis ir yra bendraujama su konkrečiu asmeniu (veidu), o ne įmone, verslas užmiršta keletą pagrindinių taisyklių, kurių nepaisymas verslui gali skaudžiai atsiliepti ir turėti neigiamas pasekmes.

Advokatų kontoros LEGAL HEADS advokatas Arnas Uleckas primena pagrindinę tokių santykių taisyklę - influenceris arba freelanceris tarpusavio santykiuose nėra darbuotojas, todėl bendrovės bei laisvai samdomo asmens nesieja pavaldumo santykiai. Influenceris arba freelanceris yra savarankiškas ūkio subjektas ir jis neprivalo vykdyti bendrovės nurodymų. Laisvai samdomo asmens įsipareigojimai apsiriboja šalių sudaryta sutartimi. Netgi teismų praktikoje galima sutikti vienareikšmiškų išaiškinimų, jog reklamos paslaugų teikimas socialinės medijos paskyroje „Instagram” yra verslas, jau nekalbant apie freelancerių teikiamas paslaugas. Nors tokiame santykyje yra bendraujama su konkrečiu asmeniu, tačiau toks asmuo tarpusavio teisiniame santykyje yra savarankiškas subjektas.

Influencerių bei freelancerių savarankiškumas lemia tai, jog būtina atsakingai pasižiūrėti į sudaromos sutarties sąlygas, kuriose aiškiai apibrėžiamos influencerio/freelancerio pareigos:

  • Bene svarbiausią vietą sutartyje užima sutarties objektas, t.y. susitarimas dėl to, kokias paslaugas privalo suteikti influenceris/freelanceris. Kilus ginčui dėl suteiktos paslaugos turinio, visų pirma, yra žiūrima į susitarimo objektą, todėl kuo detalesnis influencerio arba freelancerio suteikiamos paslaugos apibrėžimas verslui padeda išvengti grėsmių (pvz., nepakanka susitarti, kad yra sukuriama internetinė parduotuvė, o būtina aiškiai apibrėžti parduotuvės funkcionalumą ir kitas savybes; susitarus dėl reklamos socialiniuose tinkluose būtina aiškiai numatyti, kiek, kokiu laiku ir dažniu bus reklamuojama, taip pat sutarti, kas bus akcentuojama reklamoje ir pan.).

  • Verslas pasitelkdamas influencerius ir freelancerius pastarųjų paslaugų teikimui perduoda tam tikrą jautrią informaciją (apie prekių ir paslaugų sudėtį ar turinį; verslo modelį; savo tiekėjus ir kt.). Todėl tokiais atvejais nepamirškite į sutartį įtraukti konkrečių nuostatų dėl konfidencialios informacijos apsaugos ir susitarti, kas yra laikoma konfidencialia informacija.

  • Sudarydami sutartį būtinai pagalvokite dėl nekonkuravimo susitarimų. Neabejotinai verslui būtų nemalonu, jeigu, pavyzdžiui, paslaugą suteikęs influenceris netrukus imtųsi reklamuoti konkurentą ar netgi blogai atsiliepti apie paslaugą užsakiusį verslą. Nekonkuravimo susitarimai padės išvengti tokių nemalonumų.

  • Freelancerių teikiamos paslaugos paprastai pasižymi tuo, jog teikiant paslaugą yra sukuriamas tam tikras objektas, kuris gali būti saugomas (pvz., autorių teisių). Dėl šios priežasties visada įsivertinkite, o atitinkamais atvejais ir susitarkite dėl tokio kūrinio naudojimo/perleidimo.

  • Susitarimai dėl atsakomybės tinkamo įsipareigojimų neįvykdymo atveju taip pat neturėtų būti užmiršti. Influenceris arba freelanceris yra savarankiškai veikiantis asmuo, todėl jo įsipareigojimų neįvykdymo atveju niekas už jį paslaugų Jums nesuteiks (pvz., susitarus dėl reklamos socialiniuose tinkluose, tik pati socialinių tinklų žvaigždė asmeniškai gali skleisti reklamą). Tinkamas atsakomybės apibrėžimas verslui bus tarsi finansinė pagalvė nesąžiningais atvejais.

Prisiminkite, kad tiek influenceris, tiek freelanceris kartais gali gali tapti ne tik pagalbininku, bet ir papildomu rūpesčiu, todėl atsakingai pasižiūrėkite į sudaromas sutartis. Neatmeskite galimybės pasitarti su specialistais ir teisininkais, kurie pakonsultuos reikiamais klausimais.