Kaip elgtis verslui, susidūrusiam su sunkumais grąžinant paskolą?

5/4/20232 min read

Sudėtingais laikais finansiniai sunkumai, dėl kurių įmonės negali laiku grąžinti paskolų, yra labai realus scenarijus. Atsidūrus tokioje situacijoje, įmonei pirmiausia patartina atidžiai peržiūrėti sudarytą sutartį su kreditoriumi ir įvertinti, ar joje nėra iš anksto numatytų kokių nors galimų problemos sprendimo būdų. Apie juos parašysiu kiek vėliau.

Jeigu sutartis aptaria tik jos nutraukimo sąlygas ir gresia skolos išieškojimas, advokatų kontoros LEGAL HEADS advokatė Ieva Pikūnė pataria numatyti pesimistiškiausius scenarijus, įvertinti galimas neigiamas jų finansines pasekmes ir kiek įmanoma bendrauti būsimuose skolos išieškojimo procesuose, stengiantis šias pasekmes sušvelninti.

Tyčinis procesų vilkinimas gresia išlaidomis ir baudomis

Kreditoriaus, inicijavusio sutarties nutraukimą, veiksmai, skolos išieškojimo procesai, terminai, papildomi galimi nuostoliai (išlaidos) priklauso taip pat nuo to, ar suteikta paskola buvo užtikrinta laidavimu, hipoteka ar vekseliu. Jeigu paskola nebuvo užtikrinta, kreditorius po sutarties nutraukimo kreipsis į teismą dėl skolos priteisimo. Jis gali kreiptis dėl teismo įsakymo išdavimo arba prašyti bylą nagrinėti dokumentinio proceso tvarka. Tokios bylos nagrinėjamos gana operatyviai ir nesudėtingai. Kartais susiduriama su situacijomis, kai skolininkai tyčia siekia užvilkinti procesus, pavyzdžiui, nepriima jiems siunčiamų procesinių dokumentų. Tačiau užvilkinti procesus taip, kad byla dėl skolos priteisimo nebūtų išnagrinėta, neįmanoma.Teismai aktyviai ir gana operatyviai naudojasi civilinio proceso kodekso leidžiamomis viešo dokumentų paskelbimo procedūromis, kai bylos nagrinėjamos skolininkams nedalyvaujant. Tokiais atvejais skolininkas negauna duomenų apie vykstančius procesus ir rizikuoja prarasti bet kokią situacijos kontrolę, patirti dar didesnes priteistinas bylinėjimosi išlaidas ar netgi sulaukti baudų už piktnaudžiavimą procesu.

Didžiausia klaida – vengti bendrauti su kreditoriumi

Susidūrus su finansiniais sunkumais, pirmiausia svarbu tinkamai ir aktyviai komunikuoti su kreditoriumi, siekiant išsiaiškinti, kokių veiksmų ir kada galimai bus imtasi, kokių gali būti papildomų finansinių pasekmių ir ar yra galimybių jų išvengti. Kaip rodo praktika, dažniausia skolininkų klaida yra vengti atsakinėti į užklausimus, ignoruoti pranešimus, neteikti informacijos. Tokiu būdu yra ne „atidedamas problemos sprendimas“ ar „laimima papildomo laiko“, bet priešingai – nežinodamas, kad skolininko finansiniai sunkumai yra laikini ir susidariusi skolą galimai bus likvidi, kreditorius skatinamas imtis visų galimų aktyvių brangių skolos išieškojimų veiksmų. Skolos išieškojimas kreditoriui kainuoja, o jo patiriamos finansinės išlaidos, kurios dažnai būna reikšmingos, vėliau išieškomos iš skolininkų.

Bendraujant su skolininku, problemą dėl laikinų finansinių sunkumų kartais galima išspręsti gerokai pigiau.